Posted by: NUR PURNAMA | January 25, 2008

bukankah anakmu anakku jua

Anak adalah permata yang dikurniakan Allah bagi menghiasi sesebuah rumahtangga..Bukankah seharusnya anak ini dididik dn dibesarkan bersama-sama oleh ibu bapa mereka? bagi mereka yang masih berusaha bersama-sama membesarkan permata ini, ini mungkin bukan isu yang besar…. Namun bagaimana pula bagi pasangan yang telah berpisah?

Isu hak Penjagaan anak merupakan isu yang begitu kompleks bagi pasangan yang telah bercerai. Namun bagi saya yang selama ini menjadi pemerhati kepada senario ini, merasakan isu ini bukanlah satu isu yang rumit seandainya kedua-dua belah pihak sangup mengenepikan ego masing-masing.

Tidak salah rasanya mereka berkongsi masa dan bergilir-gilir menjaga anak tersebut…dengan bergaduh dan berebut hak jagaan anak itu, tidak akan membawa apa-apa kebaikan malah merumitkan dan menyusahkan banyak pihak. Walaupun bagi sesetengah situasi pihak mahkamah telah meletakkan hak jagaan kepada mereka, maka seharusnya mereka amanah kepada perintah tersebut dan membenarkan pihak yg satu lagi untuk bertemu dan bermesra dengan anak mereka.

Usah kita menghukum mereka, dengan memisahkan mereka dengan anak mereka.. Mereka bukan tidak layak jika mahkamah meletakkan anak tersebut dibawah jagaan pihak yang satu lagi, namun pasti ada hikmah dan alasan yang menjaga kebajikan anak tersebut. Justeru itu jangan lah kita menghukum mereka dengan membawa lari anak dan memisahkan anak tersebut daripada mereka.

Jika benar pasangan tersebut bersalah sebelum ini, namun apalah hak kita untuk menghukum mereka dengan memisahkan mereka dengan ayah atau ibu kandung mereka…..

Apa yang dapat dkatakan, isu perebutan hak jagaan anak adalah berpunca daripada sikap ego pihak-pihak sehingga mengenepikan kebajikan dan perasaan anak dan pihak satu lagi…siapalah kita untuk menghukum. Anak ku anak mu jua..

Advertisements
Posted by: NUR PURNAMA | November 26, 2007

UJIAN KELAYAKAN PEGUAM SYARIE NEGERI JOHOR 2008

20HB nOVEMBER 2007 ADALAH HARI UJIAN KELAYAKAN PEGUAM SYARIE NEGERI JOHOR BAGI TAHUN 2008. sebagai Seorang yang masih boleh digelar pelajar dan masih muda di bidang ini….saya masih tadak dapat membayangkan soalan yang bagaimana yang akan ditanya di dalam ujian kelayakan ini. Agak gementar juga kerana LULUs didalam ujian ini adalah begitu penting bagi saya dan mungkin bagi rakan-rakan yang lain… Saya dan 3 orang lagi rakan telah memulakan perjalanan ke Johor dari seremban pada petang isnin 19hb lagi dan tiba di jb pada lebih kurang pukul 10.00 ..perjalanan ni agak suspen gak sebab kami semua bukan la expert dengan jln ke jb…tambahan pula drivernye bukan orang johor…..sebabnye..org johor tak de lesen lagi….

Kami keluar dari rumah azie( salah seorang rakan yang bekerja di JB) pada pukul 6.30 am lagi almaklum la nak elak jem ……ermm sampai kat MARSAH agak awal yela sampai cafe pun tak buka lagi…termenung sekejap sebab semuanya lapar…tak tahu nak makan katner..lastly dapat gak sarapan…..

 Terperanjat ermm tak juga la tengok soalan…sebab soalan nya adalah soalan fardhu ain….soalan sekolah agama rendah…. mungkin sebab syarat kelayakan johor ada dua cara iaitu bertulis dan interview,jadi yang bertulis ni lebih kepada soalan fardhu ain…dan mungkin interview nanti yang lebih kepada perundangan…

 Soalannya terbahagi kepada tiga bahagian iaitu tauhid, ibadat dan munakahat. antara soalannya ialan pengertian tauhid rububiyyah dan uluhiyyah, nama malaikat, nabi yang mendapat gelaran ulul azmi, syarat wajib mandi, sunat ab’ad dalam solat , rukun talaq dan ada beberapa soalan lain..

Soalan yang mudah namun bagi yang tak baca kembali dan tak praktik kan dalam kehidupan semestinya sukar untuk menjawab..dan mungkin kita practise secara amali bukan teori yang tersusun..semestinya kita tidak ingat….

Secara rumusnya, dapat satu pengajaran kalau kami yang selalu berhadapan dengan soal-soal yang berkaitan agama dan belajar agak tinggi juga sukar menjawab soalan sebegini, kami terfikir bagaimana agaknya keadaaan masyarakat biasa di luar sana..Ya allah ampuni dosa hamba mu ini….

Dan buat akhirnya…semoga para calon peguam syarie pada hari itu akan lulus dan bakal menjadi seorang peguam syarie yang bakal membantu menegakkan islam dan membantu masyarakat islam dengan ikhlas. amin………….

Posted by: NUR PURNAMA | October 28, 2007

jom baca!

JOM CHECK IT OUT   HAI semua…buku ni best tau….baru baca separuh…tapi so far menarikla…..nanti bila dah habis baca….leh la kita share more information lagi…. nak tau..setiap muka surat dalam buku ni mengandungi pengajaran dan mesej yang menarik dan mampu menjadi panduan dalam hidup kita…..jom kite mengubah diri kita kearah yang lebih baik di masa akan datang…………. tiada siapa yang dapat mengubah diri kita kecuali kita sendiri…..so apa tunggu lagi..jom baca!

Posted by: NUR PURNAMA | October 25, 2007

SALAM PERKENALAN DAN UKHUWAH

assalamualaikum…………
selamat datang ke blog ni…….ini adalah percubaan pertama saya….semoga blog ini akan memberi manfaat kepada diri saya dan semua……..

Seiring madah pantun bersambut
dalam senyum penghidang tamu
mesra berdakap kasih terpaut
persilakan tamu sambut di pintu

Indah sungguh si bunga raya
Menjadi rebutan si Rama-rama
Marilah kita berkongsi idea
Agar berkembang ilmu bersama….

Posted by: NUR PURNAMA | October 25, 2007

SALAM AIDILFITRI

SALAM AIDILFITRI

SALAM AIDILFITRI BUAT SEMUA…………………………….

« Newer Posts

Categories